Česká obchodní inspekce - Ústřední inspektorát odpovídá na naše dotazy týkající se zákazu akcí a bonusů
Česká obchodní inspekce - Ústřední inspektorát odpovídá na naše dotazy týkající se zákazu akcí a bonusů
Ústřední inspektorát České obchodní inspekce (dále jen „ústřední inspektorát“) obdržel Vaše dotazy ohledně článku CXI návrhu zákona o konsolidaci veřejných rozpočtů (dále jen „konsolidační balíček“); zmíněný článek konsolidačního balíčku novelizuje zák. č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 65/2017 Sb.“). Dotazy se týkají nového ust. § 3 odst. 5 zákona č. 65/2017 Sb. („Při prodeji nebo v souvislosti s prodejem tabákových výrobků, kuřáckých pomůcek, bylinných výrobků určených ke kouření, elektronických cigaret, náhradních náplní elektronických cigaret nebo nikotinových sáčků bez obsahu tabáku v prodejnách uvedených v odstavci 1 se zakazuje nabízet nebo poskytovat spotřebiteli jakékoliv ekonomické výhody, včetně výhod prostřednictvím poukázek, nabídek slev, poskytování jakéhokoliv zboží nebo služeb zdarma nebo za nižší než obvyklou cenu. Zákaz dle tohoto odstavce se vztahuje i na poskytování ekonomických výhod spotřebiteli za doporučení tabákový výrobků, kuřáckých pomůcek, bylinných výrobků určených ke kouření, elektronických cigaret, náhradních náplní elektronických cigaret nebo nikotinových sáčků bez obsahu tabáku jinému spotřebiteli.“) a nového ust. § 18a zákona č. 65/2017 Sb. („Zakazuje se poskytovat tabákové výrobky, kuřácké pomůcky, bylinné výrobky určené ke kouření, elektronické cigarety, náhradní náplně elektronických cigaret nebo nikotinové sáčky bez obsahu tabáku bezplatně nebo formou jiné výhody, a to v souvislosti s prodejem jakéhokoli zboží nebo služeb.“).
1. Spadá doprava zdarma, kterou prodejci těchto výrobků (dále jen „tabákové výrobky“ – poznámka ústředního inspektorátu) při prodeji prostřednictvím e-shopů při velkých objednávkách poskytují (což se týká i těch prodejců, kteří prodávají širší sortiment, nejen e-cigarety – např. Rohlik.cz, Kosik.cz), do této kategorie? Jak se bude řešit případ, kdy dopravu zdarma poskytuje dovážková služba, která kromě předmětných výrobků přepravuje zdarma i jiné zboží, které pod tuto úpravu nespadá?
2. V zákoně není přesná definice „obvyklé ceny“, přičemž cena se může lišit u stejného zboží v závislosti na čase, místě či jiných faktorech. Jakou definici bude ČOI při kontrole používat, resp. je tato definice v souladu s definicí MF ČR uvedenou v č. O16 2022/03.
3. Ke dni dotazu nebyl konsolidační balíček schválen, jeho účinnost se předpokládá už od 1. 1. 2024, zákon však neupravuje žádné přechodné období. Kompletní zákaz cenového marketingu znamená rušení věrnostních programů, bonusů a dalších dlouhodobě využívaných nástrojů. Využije ČOI svou pravomoc ihned nebo bude existovat nějaká přechodná lhůta, která prodejcům umožní tyto programy uzavřít bez poškození zákazníků?
K dotazu 1. ústřední inspektorát konstatuje, že toto ustanovení by se na prodej prostřednictvím e-shopů vztahovat nemělo. Ust. § 3 odst. 5 zákona č. 65/2017 Sb. totiž odkazuje na prodej v prodejnách uvedených v odstavci 1, kde se o e-shopech, resp. prodeji prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, nemluví, na tento způsob prodeje tabákových výrobků pamatují ust. § 6 a § 7 tohoto zákona.
K dotazu 2. týkajícímu se pojmu „obvyklá cena“ má ústřední inspektorát za to, že lze vyjít z Vámi zmíněného stanoviska Ministerstva financí ČR č. O16 2022/03 k obvyklé ceně po 1. 1. 2021. MF ČR v tomto stanovisku mj. konstatuje, že zásadním veřejnoprávním předpisem pro definici pojmu obvyklé ceny je zák. č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o oceňování majetku“), a vyhláška č. 441/2013 Sb., k provedení zákona o oceňování majetku (oceňovací vyhláška), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhl. č. 441/2013 Sb.“). Dle ust. § 2 odst. 2 se obvyklou cenou pro účely tohoto zákona „rozumí cena, která by byla dosažena při prodejích stejného, popřípadě obdobného majetku nebo při poskytování stejné nebo obdobné služby v obvyklém obchodním styku v tuzemsku ke dni ocenění. Přitom se zvažují všechny okolnosti, které mají na cenu vliv, avšak do její výše se nepromítají vlivy mimořádných okolností trhu, osobních poměrů prodávajícího nebo kupujícího ani vliv zvláštní obliby. Mimořádnými okolnostmi trhu se rozumějí například stav tísně prodávajícího nebo kupujícího, důsledky přírodních či jiných kalamit. Osobními poměry se rozumějí zejména vztahy majetkové, rodinné nebo jiné osobní vztahy mezi prodávajícím a kupujícím. Zvláštní oblibou se rozumí zvláštní hodnota přikládaná majetku nebo službě vyplývající z osobního vztahu k nim. Obvyklá cena vyjadřuje hodnotu majetku nebo služby a určí se ze sjednaných cen porovnáním.“. Podrobnější úpravu pak obsahuje vyhl. č. 441/2013 Sb., která mj. stanoví v ust. § 1 odst. 2 jednotlivé kroky k určení obvyklé ceny.
Dále lze odkázat na obdobnou úpravu pojmu „obvyklá cena“ obsaženou v ust. § 2 odst. 6 zák. č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o cenách“), dle něhož se „Obvyklou cenou pro účely tohoto zákona se rozumí cena shodného nebo z hlediska užití porovnatelného nebo vzájemně zastupitelného zboží volně sjednávaná mezi prodávajícími a kupujícími, kteří jsou na sobě navzájem ekonomicky, kapitálově nebo personálně nezávislí na daném trhu, který není ohrožen účinky omezení hospodářské soutěže. Nelze-li zjistit cenu obvyklou na trhu, určí se cena pro posouzení, zda nedochází ke zneužití výhodnějšího hospodářského postavení, kalkulačním propočtem ekonomicky oprávněných nákladů a přiměřeného zisku.“. Ust. § 2 odst. 7 písm. a) zákona o cenách pak vymezuje ekonomicky oprávněné náklady jako „náklady pořízení odpovídajícího množství přímého materiálu, mzdové a ostatní osobní náklady, technologicky nezbytné ostatní přímé a nepřímé náklady a náklady oběhu; při posuzování ekonomicky oprávněných nákladů se vychází z dlouhodobě obvyklé úrovně těchto nákladů v obdobných ekonomických činnostech s přihlédnutím k zvláštnostem daného zboží,“, přiměřeným ziskem se pak dle ust. § 2 odst. 7 písm. b) zákona o cenách rozumí „zisk spojený s výrobou a prodejem daného zboží odpovídající obvyklému zisku dlouhodobě dosahovanému při srovnatelných ekonomických činnostech, který zajišťuje přiměřenou návratnost použitého kapitálu v přiměřeném časovém období.“.
Pro úplnost lze zmínit též rozsudek Nejvyššího soudu sp. zn. 28 Cdo 2359/2012 ze dne 15. 2. 2013, v němž soud k pojmu obvyklé ceny uvádí mj.: „Z uvedeného lze dovodit několik pravidel pro stanovení výše obvyklé ceny: Musí se jednat o cenu danou nabídkou a poptávkou, která odpovídá výši úhrady za obdobné plnění za běžných okolností. Je nutno respektovat všechny specifické podmínky daného vztahu (způsob, okolnosti, místo, čas, charakter užívání). ….. Jak vyplývá z předeslaného, judikatura Nejvyššího soudu i zákony při stanovení obvyklé ceny kladou důraz na její určení s ohledem na běžné okolnosti (v judikatuře „běžné okolnosti“, zákon o oceňování uvádí, že se do výše obvyklé ceny „nepromítají vlivy mimořádných okolností trhu“, zákon o cenách pak, mimo jiné, hovoří o „ekonomické nezávislosti stran.)“.
Při aplikaci pojmu „obvyklá cena“ na posuzovanou situaci je tedy třeba, aby kontrolní orgán vzal vždy v úvahu všechny konkrétní okolnosti daného případu, přičemž lze vyjít z výše uvedených zákonných definic a judikatury.
K dotazu 3. uvádíme, že konsolidační balíček byl dle informací dostupných ke dni vyhotovení této odpovědi podepsán prezidentem republiky dne 22. 11. 2023, dosud však nebyl publikován ve Sbírce zákonů ČR; účinný by měl být již od 1. 1. 2024. Od tohoto okamžiku by tedy měl být jeho adresáty dodržován.
vedoucí oddělení právního, Česká obchodní inspekce