Naštěstí kampaň proti kouření tabáku neustále pokračuje a nové plány na odvykání lidí od klasických cigaret jsou přemítány a inovovány. Organizace Cancer Research UK uvádí ve své zprávě uvedla, že britská vláda má téměř desetileté zpoždění ve svém boji za Anglii bez tabáku, které chce dosáhnout do roku 2030. Zároveň také varují, že pokud současný trend bude pokračovat ve stávajícím tempu, nebude možné cíle dosáhnout cíle dříve než v roce 2039. Dobročinná organizace nyní vyzvala státního ministra zdravotnictví a sociální péče, poslance Steva Barclaye, aby zveřejnil aktuální plán pro kontrolu tabáku. Ten by podle ní měl zahrnovat větší množství různorodých opatření na prevenci kouření u mladých lidí a více finančních prostředků na opatření a služby potřebné k tomu, aby lidé měli více možností, jak přestat s kouřením. Wes Streeting, stínový ministr zdravotnictví, se v mezičase nechal slyšet, že Labouristická vláda by mohla v rámci "radikálního nového myšlení" postupně ukončit prodej cigaret. Zmínil také možnost zavedení zákazu po vzoru Nového Zélandu, kde zavadějící se zákony budou znemožňovat legální nákup tabákových výrobků osobám mladším 14 let, tedy všem narozeným po roce 2008. Dodejme, že Action on Smoking on Health (ASH) významně podporuje konzultace o upravení věkové hranice pro nákup cigaret. Tato hranice by mohla být stanovena na 21 let.
Britský řetězec supermarketů Waitrose
Waitrose v plném rozsahu stáhla z pultů svých obchodů rovnou dva typy elektronických cigaret. Své rozhodnutí, které určitou dobu zvažovala a vytvářela si statistiku prodejů, zdůvodnila tím, že ve Velké Británii je odhadem 4,3 milionu pravidelných vaperů, což je velký nárůst ve srovnání s předchozími lety. Zde je ale kámen úrazu, protože mezi vapery se řadí samozřejmě i uživatelé jednorázových e-cigaret, které se nejen v Británii těší obrovské popularitě. Waitrose bere v potaz negativní vliv těchto zařízení jak na životní prostředí, tak i na zdraví nejen mladých lidí. Právě mezi osobami mladšího věku jsou tyto e-cigarety ohromný trend a z výzkumů vyplývá, že je velmi často používají i ti, kteří nikdy dříve nekouřili. Tomuto se firma snaží zabránit omezením prodeje ve všech svých pobočkách. Zároveň také stáhla z prodeje imitace cigaret, ve kterých se vyskytovalo lithium, v minulosti prodávané pod značkou The Motives. Jak řekla obchodní ředitelka společnosti Waitrose, Charlotte Di Cello, jejich rozhodnutí je krokem k tomu, aby se nestali součástí trhu se škodlivými pestrobarevnými vapovacími zařízeními, která lákají především mladistvé, a to dokonce i ty ,kteří s kouřením nemají dosud žádné zkušenosti.
The Highland Group
Tom Highland, generální ředitel společnosti, jde opačným směrem než Waitrose. Říká, že je prodej vapingových produktů natolik zaujal, že se dokonce rozhodli svůj sortiment rozšířit. Porovnání zisků za měsíc prosinec v roce 2021 a v roce 2022 ukázalo, že utržená částka v loňském roce vzrostla o 12 000 liber. Většina nárůstu prý pochází právě z extrémně vysoké prodejnosti jednorázových elektronických cigaret, které zaznamenaly vzestup trendu na počátku roku 2022. „Začínali jsme s Geek Barem, nyní jsme přidali také Elf Bars, které velice rychle začaly dominovat prodejům a nyní už překonávají Geek v poměru 20:1. Dalšími nové produkty v naší nabídce budou od značky Lost Mary, která je rovněž vlastněna společností Elf. Naproti tomu opakovaně plnitelná zařízení již nejsou tolik populární a proto jsme jejich nabídku odsunuli trochu stranou a dáváme více prostoru tomu, o co mají zákazníci očividný vysoký zájem.“ Dodává, že podle jeho názoru největšími tahouny těchto značek jsou příchutě a móda. Elf Bar se stal velmi módním díky platformám jako je třeba TikTok. Myslí si, že dalším hnacím motorem je to, že je lidé mohou kouřit uvnitř většiny budov ve srovnání s klasickými cigaretami, se kterými lidé musí chodit ven nebo do zvláštních vyhrazených kuřáckých místností. Všechny e-cigarety se navíc prodávají v rozmezí 5-5,99 liber a marže jsou velmi příznivé ve srovnání s marží tabákových cigaret, která činí pouhých 7 %. I přesto, že lidé si velmi často kupují jednorázové cigarety společně cigaretami tabákovými, očekává, že prodejnost tradičního tabáku časem poklesne, protože dnešní mladá generace již o poznání více tíhne k vapingu než k tabáku.
Dalším důvodem, proč lidé přecházejí na vaping, je cenová dostupnost. Podle nových údajů společnosti KAM, která zastupuje společnost Philip Morris Limited (PML), totiž britští prodejci očekávají, že cenová dostupnost bude v roce 2023 rozhodujícím faktorem pro dospělé kuřáky, kteří se rozhodnou raději pro elektronickou alternativu bez kouře a zbytečných zdraví škodlivých látek.
Na otázku, co budou zákazníci při výběru nekuřácké alternativy sledovat, vyzdvihlo 250 dotázaných maloobchodníků cenu jednotlivých produktů, přičemž více než polovina z nich (57 %) souhlasila s tím, že si zákazníci vyberou nejlevnější dostupné výrobky, následované těmi, které nabízejí nejlepší celkový poměr ceny a kvality (18 %). Na třetím a čtvrtém místě se umístily nekuřácké alternativy, které nabízejí nejširší dostupnou chuťovou škálu (10 %), a ty, které nabízejí pohodlí a jednoduché použití (5 %).
Více než polovina respondentů (56 %) uvedla, že má na skladě výrobky, které se nespalují. Kate O'Dowdová, vedoucí obchodního plánování společnosti Philip Morris Limited ve Velké Británii a Irsku, říká: "Vzhledem k tomu, že průměrná cena cigaret nyní činí 12,73 liber za krabičku, údaje ukazují, že maloobchodníci naslouchají tomu, co jim zákazníci říkají, a mají na skladě celou řadu produktů z oblasti elektronického vapování, které jsou cenově dostupné a hlavně představují méně zdraví škodlivou volbu užívání nikotinu než pokračování v kouření tabáku."
Na trh v kategorii jednorázových e-cigaret nedávno vstoupila také společnost Imperial Brands se svou řadou Blu Bar. Každé zařízení obsahuje 2 ml náplně s obsahem 20 miligramů nikotinu a kapacita baterie umožňuje až 600 šluků. Je vybaven LED indikační diodou, která svítí při potahu. Nová řada obsahuje šest příchutí, které byly vybrány na základě dosavadní oblíbenosti spotřebitelů: Kiwi Passionfruit, Mango Ice, Banana Ice, Peach Ice, Watermelon Ice a Strawberry Ice.
A co trh s tradičním tabákem?
Ten je v současné době rozdělen na dvě části téměř stejným dílem mezi cigarety vyráběné v továrnách a tabák, který je určený k ruční výrobě cigaret. Tom Gully, vedoucí spotřebitelského marketingu UK&I ve společnosti Imperial Tobacco Brands, prohlásil, že říká, že budoucnost tabákového průmyslu do značné míry závisí na hodnotě výrobku, protože spotřebitelé hledají způsoby, jak ušetřit. "Mají-li maloobchodníci úspěšně uspokojit potřeby dnešních zákazníků a zvýšit prodej, je pro ně klíčové zajistit širokou nabídku tabákových výrobků s vysokou hodnotou.
"Vzhledem k rostoucí krizi životních nákladů a zvyšujícím se nákladům na energie je tento posun k hodnotným tabákovým výrobkům trendem, který bude pravděpodobně ještě nějakou dobu pokračovat a který by dle mého názoru neměl být ignorován.Zejména s ohledem na to, že zákazníci tabákových výrobků mohou obchodníkovi přinést mnohem větší tržby. Ti, kteří kupují tabákové výrobky v konečném důsledku celkově více utrácejí, obchod navštěvují častěji a jsou pro podnikatele potenciálně větším přínosem než ostatní zákazníci, takže jsou klíčovou skupinou, kterou je třeba zaujmout."
(Údaje společnosti Lumina)
Dodává, že v celé kategorii dochází k posunu směrem k levným nabídkám, což vede k tomu, že většinu prodeje tabákových výrobků tvoří levnější produkty. "Ve skutečnosti nyní segment sub-economy tvoří 63 % prodeje továrně vyráběných cigaret, zatímco segment economy tvoří 56 % prodeje tabáku k ručnímu balení (RYO), přičemž tyto hodnotové segmenty rostou meziročně o působivých 3 % a 5 %." V oblasti RYO doporučuje Gully prodejcům naskladnit produkty Riverstone a Players JPS.
Dodává však:
"Při revizi sortimentu je důležité, aby si prodejci uvědomili, že hodnota znamená pro různé lidi různé věci. Někteří zákazníci se mohou zaměřit na nejnižší cenu, zatímco jiní mohou hledat formáty s přidanou hodnotou, jako je tabák Players JPS Easy Rolling Tobacco, který nabízí filtry a papírky v jednom balení. Pro efektivní uspokojení potřeb zákazníků je proto zásadní zajistit, aby prodejci měli na skladě sortiment, který uspokojí tyto různé hodnotové potřeby."
Z našeho článku tedy vyplývá, že trh, respektive výrobci, obchodníci a prodejci, mají neustálý velký zájem o zákazníky, a to dokonce i v případě klasického tabáku. K zamyšlení je, nakolik pozitivní či nikoliv je stoupající trend jednorázových elektronických cigaret a jak moc bychom měli podporovat jejich rozsáhlejší výrobu a prodej.